PROIECT: "Spatiu rural romanesc intre identitate si globalizare - Valoarea potentialului resurselor umane din mediu rural si promovarea mobilitati ocupationale si geografice"

Instruiri

  Sat, 03 Mar 2012 17:51 |   Postat de: admin



Necesitatea instruirii profesionale continue sub forma recalificarii sau perfectionarii pregatirii profesionale, nu este o noutate. Inca Taylor, in 1911, propunea ca in procesul de reorganizare a intreprinderilor sa se creeze o asa - numita categorie de maistri- instructori preocupati de consilierea si instruirea personalului muncitor.

In zilele noastre, specificul industriei contemporane impune pregatirea si perfectionarea pregatirii profesionale continue. Automatizarea si cibernetizarea productiei inseamna si solicitari umane cu valente noi, actionari precise in care sunt implicate procese cognitive complexe. Totodata, ritmul rapid al prefacerilor industriale implica si un ritm similar de integrare profesionala.

Adesea cand se discuta despre importanta competentei factorului uman in industria contemporana sunt amintite cateva evenimente petrecute in mediul industrial nuclear si care ar fi putut genera, fiecare in parte, cate o catastrofa Este vorba de incidentul de la centrala nucleara Three Mile Island (SUA) in care eroarea unui operator determinata de o interfata inadecvata om - masina si instruire profesionala deficitara, era pe cale sa declanseze un incident. Situatii similare s-au intalnit si la alte centrale nucleare din SUA si Canada (Prairie Island, Oyster Creek, North Anna, Oconee si Ginna), iar mai recent URSS (Cernobal), unde analizele posteveniment au subliniat cu pregnanta necesitatea instruirii superioare a operatorilor. Evenimentele amintite au deschis chiar un nou capitol in domeniul ergonomiei axat pe problema compatibilitatii om- masina si in care instruirea profesionala detine un rol crucial (Bainbridge,1984; Farr,1984)

Iata si cateva date revelatoare despre cat de serios este privita instruirea din mediul industrial (dupa Goldstein,1980; Landy,1985).

• Peste 90% din intreprinderile din SUA au raportat ca poseda cateva tipuri de programe sistematice de instruire profesionala.
• In perioada 1971-1981, instruirea profesionala este citata ca interventia cea mai uzuala in vederea cresterii productivitatii muncii.
• In anul fiscal 1977, un numar de 555.544 de persoane angajate in institutiile guvernamentale au totalizat 37.469.999 ore de instruire care au costat 2,5 bilioane de dolari (nu sunt incluse si salariile cursantilor)
• In anul fiscal 1979, costul formarii profesionale a unui singur operator electronist dintr-o centrala telefonica, a costat 25.000 dolari.

Obiectivul major al instruirii profesionale este asigurarea intreprinderilor cu un personal care poseda cunostinte si priceperi suficiente, necesare satisfacerii cerintelor unui anumit post de munca. Instruirea profesionala constituie astfel o faza naturala a procesului prin care o persoana necalificata este transformata intr-una eficienta din punct de vedere profesional.

Instruirea definita ca o:
• achizitionare sistematica de:
• cunostinte
• reguli
• concepte sau
• atitudini

Obiectivul general al instruirii este sa producem un maistru mai bun, un tehnician mai competent sau un psiholog M/O capabil sa intervina mai eficient la locul de munca. Dar, indiferent de modul in care este ea efectuata, instruirea este astfel proiectata ca sa produca schimbari in mediul muncii.

Procesul de instruire este o afacere mare in termeni atat de cantitatea de efort investita, cat si de banii cheltuiti cu el (Goldstein, 1993).

1. O analiza a firmelor cu peste 100 de angajati a relevat ca educatia si instruirea a devenit un "booming business" Se cheltuie peste $40 bilioane anual pe programe de instruire care includ instruirea pe formarea unor deprinderi fundamentale, cum ar fi scris-cititul sau programe de perfectionarea managerilor.
2. O cercetare initiata de revista Fortune pe 500 de firme a relevat ca 91% au raportat ca isi instruiesc managerii de la nivelul doi, 75% personalul comercial, 56% secretarele, 51% personalul executiv si 44% personalul tehnic.
3. Agentia Federala de Aviatie a SUA a constatat ca instruirea pe simulatoare a devenit complicata, acestea suplinind timpul real de instruire al aviatorilor.
4. Companiile sunt fortate sa dezvolte programe de pregatire profesionala pentru noii angajati, acestia venind in intreprindere fara unele deprinderile fundamentale. Astfel, Compania Polaroid cheltuie $700 000 pe cursuri de limba engleza si matematici pentru
1000 salariati

Au fost investigate si persoanele care se ocupa de probleme de instruire cu scopul de a identifica principalele lor atributii si care sunt problemele cu care se confrunta. Astfel, de la American Society for Training and Development s-au obtinut 3 000 raspunsuri la un chestionar care examina activitatile in care sunt implicati acestia. Analiza factoriala a raspunsurilor a relevat cativa factori importanti in activitatea trainerilor.


Activitati specifice persoanelor implicate in programe de instruire profesionala din organizatii
a) Analiza si diagnoza trebuintelor de instruire.
b) Determina abordarea potrivita a instruirii. Evalueaza alternativele de ursuri si materialele prepregatite, utilizeaza instruirea programata, aparatul si benzile video opereaza cu calculatorul si alte tehnici structurate de instruire
c) Proiecteaza si dezvolta programe de instruire.
d) Face materiale didactice. Pregateste afise, diapozitive, manuale, imagini, copii si alte materiale de instruire.
e) Coordoneaza resurele de instruire existente. Obtine si evalueaza instructorii existenti, instruieste instructorii cum sa instruiasca pe altii, supravegheaza activitatea de instruire.
f) Coordoneaza resursele de instruire din afara companiei.
g) Dezvolta activitati personale de consiliere. Consiliaza personalul privitor la
h) dezvoltarea carierei si de autoperfectionare, se implica in activitati administrative.
i) Evalueaza performantele profesionale. Asista managerii in problemele de instruire la locul de munca; analizeaza deprinderile si cunostintele de munca solicitate privitor la o activitate, determina performantele profesionale.
j) Conduce instruirea in clasa.
k) Dezvolta grupuri si organizatii.
l) Cerceteaza procesul de instruire.
m) Coordoneaza relatiile de munca dintre manageri si clienti
n) Coordoneaza functia de instruire si dezvoltare
o) Preocupare de autoperfectionare profesionala

Mentionam ca cerintele vizavi de instruirea specifica (specific learning) si schimbarile comportamentale, proiectarea si dezvoltarea unor programe de instruire, sunt cele mai semnificative parti din activitatea celui care are in atributii un program de instruire.

Consideratii etice privind procesul instruirii profesionale: Implicatiile etice referitoare la organizarea unui proces de pregatire profesionala primesc in zilele noastre o importanta din ce in ce mai mare. Orice organizator de curs de instruire trebuie sa le aiba in vedere si sa le respecte. Iata cateva puncte de referinta in ceea ce priveste organizarea cursurilor si maniera in care sunt tratati cursantii:
• Onestitate vizavi de rezultatele asteptate. Organizatorul unui curs trebuie sa fie realist, sa prezinte clar care sunt beneficiile cursului pe care il ofera. Exagerarile, avansurile nefondate, lipsa de modestie, sunt comportamente condamnabile care au menirea sa-l discrediteze pe el insusi si categoria profesionala careia ii apartine.
• Violarea confidentialitati privitor la performantele in instruire. Este firesc ca pe parcursul unui curs de instruire sa se procedeze la evaluari periodice. Cursantii sunt si ei diferiti. In acest context, este normal ca performantele obtinute sa fie tinute confidential. Sa nu uitam ca ritmul de formare al unor deprinderi profesionale este diferit de la cursant la cursant, ori un rezultat partial nu defineste calitatea cursantului. Chiar obiectivul cursului este sa-i aduca pe toti cursantii la un numitor relativ comun, ori acest lucru se face in timp si este constatabil numai la sfarsitul perioadei de instruire.
• Abuzul in tratarea cursantilor. Instructorii trebuie sa trateze cursantii cu delicatete, sa nu-i eticheteze folosind un limbaj neadecvat sau sa-i apostrofeze intr-o maniera nepoliticoasa. Cateva cerinte etice privitor la participarea la un curs de instruire:
• Consimtamant voluntar din partea cursantilor. Orice curs se organizeaza pe baza de voluntariat, pentru acei salariati care simt ca doresc sa se perfectioneze, sunt motivati sa o faca.
• Discriminarea. Discriminarile, de orice tip ar fi ele, trebuie sa fie straine organizatorilor de cursuri de instruire. Admiterea la un curs pe criterii etnice sau de sex ori de orice poate fi considerat o discriminare, este interzisa.

• Eficienta costului: Activitatile de instruire vor fi bazate pe demonstrarea utilitatii cursurilor organizate. Organizatorul de curs trebuie sa demonstreze beneficiul vizavi de costuri, un curs de instruire nu trebuie sa fie o simpla cheltuire a unui buget care a fost prevazut pentru acel scop.
• Ilustrare precisa: Beneficiile instruirii trebuie sa reiasa cu precizie, instruirea trebuie sa fie consistenta vizavi de timpul alocat si calitatea instructorilor; materialele de instruire trebuie sa fie adecvate.
• Competenta in instruire: Vor fi evitate metodele de instruire ineficiente, astfel ca vorbaria sterila.
• Valori: Instructorii trebuie sa creada in valoarea a ceea ce ei predau.